گزارش کارآموزی در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو های ریلی

دسته بندي : فنی و مهندسی » مکانیک
گزارش کارآموزي در کارخانه واگن پارس خودرو،خودرو هاي ريلي در 60 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان صفحه

آشنايي بامكان كارآموزي

مقدمه 1

فصل اول 3

تعريف عبارت سنسور 4

تكنيك هاي تولد سنسور 6

سنسورها در تكنولوژي لايه نازك 8

سنسورهاي سيليكاني 9

خواص سيليكان واثرات آنهابرسنسورها 10

فصل دوم 12

سنسورها اكوستيكي ، سنسورها ي صوتي وكاربردهاي 14

سنسورهاي موج صوتي سطحي 16

فصل سوم 19

سنسورهاي گازيSAW 20

كاربردهايي ازسنسورهاي سرعت وشتاب 21

توضيحات مكمل 22

فصل چهارم 25

سنسورهاي مكانيكي 26

شتاب سنج ها 27

سنسورهاي FLOW 28

فصل پنجم 31

سنسورهاي نوري 32

مقاومت هاي نوري 33



فهرست مطالب

عنوان صفحه

سنسورهاي نيمه هادي نوري براي آشكارسازي الكترومغناطيس و

امواج هسته اي 35

ديودهاي نوري 37

ترانزيستورهاي نوري 38

مثالي ازكاربرد سنسورهاي نوري 41

ساير مواد نيمه هادي براي سنسورهاي نوري 46



آشنايي با کارخانه واگن پارس



کارخانه واگن پارس تنها واحد توليدي سازنده خودروهاي ريلي مي باشد که با سرمايه اي بالغ بر يکصد و چهار صد ريال و با سرمايه گذاري باسازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و راه آهن جمهوري اسلامي ايران احداث

شده استوار مهر ماه 1363 توليدات خود را آغاز نموده است.

محل احداث اين کارخانه در کيلومتر 4 جاده اراک-قم مي باشد و در زميني به مساحت 37 هکتار احداث گرديده است که مطابق اساسنامه 60 درصد سهام آن متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران مي باشد.

هدف از احداث کارخانه جوابگويي به نياز داخلي در مرحله اول و سپس صادرات بوده است. با توجه به حجم زياد واردات و صادرات و بارگيري در بنادر نياز به تاسيس اين کارخانه احساس مي شده است.اين شرکت ابتدا پروژه توليد هزار دستگاه واگن باري ومسافري و تعميرات2500 ديتگاه واگن باري را با همکاري شرکت اتريشيS.G.p

شروع نمود که پس از پيروزي انقلاب قرار داد همکاري با شرکت اتريشي لغو و قرار داد جديدي با شرکت واگن يونيون آلمان منعقد گرديد.

با توجه به نياز عاجل کشور به تجهيزات ريلي توليدات شرکت واگن پارس رسما از ابتداي نيمه دوم 1363 شروع

گرديد.

توليدات اصلي کارخانه :

واگن مسافري درجه يک
واگن مخزن دار مخصوص حمل مايعات نفتي(در دو مدل)
واگن حمل گاز مايع
واگن حمل گندم واگن
واگن حمل سنگ آهن(شش محوره و چهار محوره)
واگن مسقف
واگن کفي
واگن شن کش
واگن حمل پودرو سيمان

10. واگن لبه کوتاه

11. لوکوموتيو ديزل الکتريک ME10

12. لوکوموتيو ديزل الکتريک آلسترم

لكو موتيو ديزل الكتريك ME10 :

لكو موتيو ديزل الكتريكME10 ساخت واگن پارس لكو موتيوي است. براي ماموريت هاي مختلف كه نيروي محركه آن به وسيله برق از طريق ژنراتور تامين ميگردد. و بعنوان لكو موتيو مانوري يا كششي در خطوط اصلي با سرعت 100 كيلومتر در ساعت بطور دائم مورد بهربرداري قرار ميگيرد.

اين لكو موتيو براي موقعيت جغرافيايي با درجه حرارت بين 45 + و 15 – درجه سانتيگراد تا ارتفاع 1800 متر از سطح دريا طراحي شده است. كابين راننده كه تقريبا در وسط قرار دارد راننده را از حداكثر ديد وسيع و همه جانبه برخوردار مينمايد.

تجهيزات مورد نياز جهت حركت كنترل و ترمز بطور جداگانه براي هر دو جهت حركت در كابين راننده بطور ضربدري نصب شده است كه از نظر صرفه جويي زماني در هنگام دور زدن لكو موتيو در ايستگاهها قابل ملاحظه ميباشد. در كابين راننده تجهيزات كنترل برق والكترونيك و سيستم علائم اخباري و تجهيزات ضروري مربوط به لكو موتيو تعبيه شده است.

واگن مسافربري درجه يك :

واگن مسافربري درجه(1) با ده كوپه به گنجايش 60 نفر مسافر منطبق با استانداردهاي بين المللي راه آهن هاي اروپا (UIC) مجهز به امكانات رفاهي مانند تهويه مطبوع تخت خواب ميزهاي تا شو سيستم پيام رساني نور پردازي و فضاي كافي جهت تردد وبار مسافرين طراحي وسخته شده است.

كوپه مهماندار نيز جهت اريه خدمات هر چه بهتر مجهز به كليه امكانات لازم مانند يخچال، آب سرد كن ،گرم كن و ... بوده كه اين مجموعه بهمراه سرويسهاي زيبا و مدرن بهداشتي و نيز قابليتهاي فني بالا مي تواند رفاه و آسايش مسافرين را به بهترين نحو ممكن در طول سفر تامين نمايد.

آرايش و تزئينات داخلي واگن بر اساس هر نوع سليقه و نياز قابل طراحي و اجرا مي باشد.





واگن مخصوص حمل سنگ آهن (چهار محوره) :

مشخصات كلي :

دو تير طولي U شكل در طول واگن شاسي اصلي را تشكيل و شبكه اي از سپري هاي كف و بدنه را شكل مي دهند. كف و بدنه واگن از ورق 8 و 6 ميلي متري از جنس(CORTEN_A )ميباشد كه در مقابل سايش و زنگ زدگي مقاوم است.

حجم بارگيري واگن 47 متر مكعب، طول بارگيري 10600 ميلي متر ، عرض 2950 ميلي متر.

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سيستم ترمز از نوع KE_GP_16 كه با هواي فشرده عمل مي نمايد.

واگن حمل گندم(گنجايش80 متر مكعب) :

مناسب براي حمل گندم و ساير غلات و مواد با دانه بندي ريز

مشخصات كلي :

بدنه از ورق فولادي ST 52_3 به ضخامت 5 ميليمتر ساخته شده است. شاسي از دو تير طولي تشكيل شده و بدنه توسط زين و تكيه گاه به آن متصل مي شود . بارگيري از طريق چهار دريچه از بالاي واگن انجام مي گيرد.

تخليه واگن از زير از طريق چهار قيف با دريچه هاي كشويي قابل هدايت از يك طرف واگن صورت مي گيرد.

واگن به قلاب اتو ماتيك و ضربه گير و همچنين چهار تامپون با قدرت 350 كيلو نيوتن و كورس نهايي 90 ميليمتر مجهز شده است .

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سيستم ترمز از نوع" KE_GP_2*12 كه با هواي فشرده عمل مي نمايد.





واگن شش محوره مخصوص حمل سنگ آهن :

مشخصات كلي :

دو پروفيل U شكل در طول شاسي و شبكه اي از سپري هاي شاسي و كف واگن را تشكيل مي دهند.سپرهايي كه به فواصل از يكديگر قرار گرفته ، با ديواره هايي از ورق 8 ميلي متري ، بدنه واگن را شكل ميدهند.

كف : كف واگن از ورق با ضخامت 10 ميلي متر از جنس(CORENT A ) ميباشد كه در مقابل سايش و زنگ زدگي مقاوم است.

حجم بار گيري 0 60 متر مكعب ، طول مفيد بارگيري 12800 ميلي متر ، عرض 2500، ميلي متر

واگن مجهز به قلاب اتوماتيك و ضربه گير . بوژي مدل WU 84 سه محوره از نوع H با سرعت km/h 120 .

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120

سيستم ترمز از نوعKE_GP_14" 2كه با هواي فشرده عمل مي نمايد

واگن كفي با سطح بار گيري 49 متر مكعب :

مناسب براي حمل بارهاي بسته بندي شده (صندوقي و كانتينري) و انواع فلزات بصورت ورق ، رول و پروفيل

مشخصات كلي :

شاسي بطول 18660 ميلي متر و عرض 2660 ميلي متر با سطح مفيد بار گيري 49 متر مربع. در هر سمت داراي 9 درب لولايي به ارتفاع 50 سانتي متر است كه در فواصل دو درب يك ستون تكيه گاه قرار دارد .

پوشش كف واگن از چوب جنگلي اشباع شده به ضخامت 48 ميلي متر (يا ورق فولادي آجدار 6 ميلي متر ) تشكيل شده كه مي تواند حد اكثر فشار معادل kn 50 را از ناحيه چرخ ليفتراك تحمل نمايد .

واگن داراي 16 تيرك عمودي است ، كه براي نگهداشتن بارهاي مرتفع منظور شده است .

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 ميباشد.

سيستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هواي فشرده عمل مي نمايد.

واگن مخزن دار – مخصوص حمل مواد نفتي و مايعات :

اين واگن براي حمل انواع مايعات و مواد نفتي كه تحت فشار نباشد طراحي و ساخته شده است.

مشخصات واگن :

ظرفيت بار گيري مخزن 65 متر مكعب است . طول واگن 14900 ميليمتر ، عرض آن 3130 ميليمتر و ارتفاع 4265 ميليمتر مي باشد.

سيستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هواي فشرده عمل مي نمايد.

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 ميباشد.

بمنظور تسريع در تخليه مواد مخزن مجهز به سيستم لوله هاي حرارتي با بخار آب گرم مي باشد.

واگن مسقف ( گنجايش : 105 متر مكعب) :

مناسب براي حمل بارهاي بسته بندي شده ، قطعات صنعتي ، فلزات و مواد غذايي و غلات

مشخصات كلي :

سقف و بدنه از ورق هاي فولادي ST 52_3 به ضخامت 5/1 و 3 ميلي متر ساخته و تكميل گرديده كه چهار درب كشويي به ابعاد (2500*2150 ميليمتر) جهت بارگيري كلاها ييكه نياز به محفظه سر پوشيده را دارند طراحي و در نظر گرفته شده است.

ضمنا" جهت بار گيري مواد غذايي و غلات نيز چهار دريچه به قطر600 ميليمتر تعبيه گرديده كه با فواصل روي سقف واگن قرار دارند . سطح بار گيري 40 متر مربع و حجم مفيد واگن 105 متر مكعب است .

واگن مجهز به قلاب اتوماتيك و ضربه گير و همچنين داراي چهار تامپون با قدرت kn 350 و كورس نهايي 90 ميلي متر است .

بوژي مدل 665llRR از نوع H با سرعت km/h 120 ميباشد.

سيستم ترمز از نوعKE_GP_16" كه با هواي فشرده عمل مي نمايد.

واگن شن كش ( با ظرفيت 30 متر مكعب) :

مناسب براي حمل بالاست و شن و ماسه




مقدمه :

سنسورها رابط بين سيستم كنترل الكترونيكي از يك طرف و محيط، رشته كارها يا ماشين از طرف ديگر هستند. در اواخر دهه 1970 و اوايل دهه 1980 تكامل سنسور در سطح بين المللي بين سه و پنچ سال عقب تر از تكامل علم ميكروالكترونيك در نظر گرفته مي شد. اين حقيقت كه ساخت عناصر ميكروالكترونيك غالباً بسيار ارزانتر از عناصر اندازه گيري كننده اي
( سنسور هايي ) بود كه آنها احتياج داشتند ، يك مانع جدي در ازدياد و متنوع نمودن كاربرد ميكرو الكترونيك پردازشگر اطلاعات در گستره وسيعي از عمليات و رشته كارها بود. چنين اختلافي بين علم ميكروالكترو نيك مدرن و تكنولوژي اندازه گيري كننده كلاسيكي تنها توانست به واسطه ظهور تكنولوژي سنسورهاي مدرن بر طرف شود.

اگر چه سنسورها به همراه علم ميكروالكترونيك پردازشگر اطلاعات ، يك گام مهم را به جلو عرضه دارد ليكن اين ، تنها اولين قدم است . در اين مرحله سنسورها از تعدادي از عناصر ميكروالكترونيك موجود ، براي مثال به شكل پردازشگرها ، حافظه ها ، مبدل هاي آنالوگ به ديجيتال يا تقويت كننده ها ، براي آماده نمودن سيگنال خروجي استفاده مي كنند.در عين حال سنسوربايد يك خروجي الكترونيكي توليدكند كه به آساني پردازش شود . دومين گام عبارت از اتصال سنسور سيستم ميكروالكترونيك –بخش مكانيكي مي باشد . اين زنجيره تنها در صورتي كار مي كند كه همه خطوط رابط باشند اين امر منجر به توصيف يك معيار مهم تر به ويژه تا جائيكه سنسور مر بوط است مي شود.





تعريف عبارت سنسور :

امروز كلمه سنسور به هيچوجه از مفاهيمي از قبيل ميكرو پروسسور ، ترانسپيونز (يك ميكرو چيپ كامپيوتري بسيار قدرتمند كه مي توان مقادير فوق العاده زياد اطلاعات را به طور خيلي سريع پردازش نمايد) انواع مختلف حافظه و ساير عناصر الكترونيكي به عنوان يكي از لغات وا بسته به دنياي نو آوري هاي تكنولوژيكي اهميت كمتري را ندارد . با وجود اين سنسور هنوز هم فاقد يك تعريف دقيق است همچنانكه عباراتي از قبيل پروب، بعد سنج (gauge ) ، پيك –آپ يا ترنسديوسر، مدتها چنين بوده اند . كوششهاي زيادي به عمل آمده است تا كثرت تعاريف را محدود نمايد . كلمه سنسور يك عبارت تخصصي است كه از كلمه لاتين Sensorium به معناي توانايي حس كردن يا Sensus به معناي حس برگرفته شده است . پس از آشنايي با منشا مفهوم سنسور ، تاكيد كردن بر تشابه بين سنسورهاي تكنيكي و اندام هاي حس انساني واضح به نظر مي رسد. شكل زير اين تشابه را نشان مي دهد:



تكنيك هاي توليد سنسور:

تكنولوژي سنسور امروزي هنوز هم بر اساس تعداد نسبتاً زيادي از سنسورهاي غير مينياتوري استوار شده است . اين امر با بررسي ابعاد هندسي سنسور هايي براي اندازه گيري فاصله ، توان ، شتاب ، سرعت، سيال عبوري ، فشار و غيره مشاهده مي شود. براي اكثر سنسورها اين ابعاد از cm 10 تجاوز مي كند . زيرا اغلب ابعادسنسور تعيين نمي شود بلكه بوسيله پوشش خارجي آن مشخص مي گردد. با اين وجود ، حتي در چنين مواردي خود سنسور ها از نظر اندازه در حد چند سانتي متر هستند . چنين سنسورهائي ، كه مي توانند گاهي خيلي گرانبها باشند، در آينده مهم باقي خواهند ماند.

براي مثال در زمينه اندازه گيري پروسه ، تكنولوژي توليد و نيز ربات ها كاربرد دارند. با اين وجود به طور موازي با اين مسئله مي توان تكامل ديگري را مشاهده كرد كه بوسيله پيشرفت هائي در ميكرو الكترونيك شروع شده است. تكنولوژي ميكروالكترونيك ظهور و تكامل سنسورهائي را برانگيخته است كه قابل مينياتور سازي هستند و براي امكان توليد انبوه مناسب مي باشد. اين امر يقيناً به معني آن نيست كه تكنولوژي سنسور با همان آهنگ ميكرو الكترونيك تكامل خواهد يافت.

هدف از ميناتور سازي ارائه يك سري مزايا مي باشد.براي مثال ، اثر سنسور مينياتوري برروي پارامترهاي اندازه گيري شده ضعيف است . اين به معني آنستكه چنين سنسوري درجه كمتري از تداخل را ايجاد
مي كند و بنابراين درجه بالاتري از دقت اندازه گيري حاصل مي شود . اينرسي سنسور كاهش مي يابد و سنسور توان كمتري را نسبت به سنسورهاي كلاسيكي مصرف مي كند.

تكنولوژي هاي ميكروالكترونيك زير براي توليد سنسور ها به كار برده مي شوند:

ـ تكنولوژي سيليكان

ـ تكنولوژي لايه نازك

ـ تكنولوژي لايه ضخيم / هيبريد

ـ ساير تكنولوژيهاي نيمه هادي ( نيمه هادي هاي II-VI,III-V )

پروسه هاي ديگري نيز در توليدسنسور به كار برده مي شوند ، ازقبيل تكنولوژي هاي فويل ( با چكش كاري يا غلطاندن فلزي را به شكل يك صفحه در آوردن ) و سينتر ( با گرم كردن يك ماده پودر مانند را به شكل يك جسم سفت در آوردن) تكنولوژي فيبر نوري ، مكانيك دقيق ، تكنولوژي ليزر نوري ، تكنولوژي ميكروويو تكنولوژيهاي بيو لوژي . به علاوه تكنولوژي هائي از قبيل پليمرها ، آلياژهاي فلزي يا مواد پيزو الكتريكي را در توليد سنسور بازي مي كنند.



سنسورهادر تكنولوژي لايه نازك (Thin-film technology):

بسياري از تاثيرات خارجي كه بايد ثبت شوند ، بر يك لايه سطحي نازك سنسور اثر مي كنند . نور مثالي از اين نوع است . از طرف ديگر به منظور دستيابي به يك زمان پاسخ سريع ، در مورد حرارت، آنها احتياج به يك احتياج به يك حجم كوچك دارند. جنبه هاي عملياتي معيني از قبيل نفوذ پذيري لايه هاي فلزي نازك نسبت به رطوبت ، مي توا نند لايه هاي نازك را جالب توجه سازد.

عناصر كليدي در يك سنسور لايه نازك زمينه و ماده لايه نازك هستند . مواد به كاربرده شده براي زمينه ، شيشه ، فلز ، پلاستيك ها و اخيراً سيلكان هستند استفاده از سيليكان زماني جالب توجه مي شود كه تجمع يك پارچه سنسور و مدارات الكترونيكي آشكار ساز مورد نياز باشد.

با وجود اين ، شيشه ، سراميك و فلزات بيشتر از همه به عنوان زمينه به كار برده مي شوند . بسته به نياز ، مي توان از شيشه پنجره ساده يا شيشه كوارتز گرانبها استفاده كرد . اخيراً توجه زيادي به
( ياقوت كبود) كريستالي نشان داده شده است . انواع مواد، از لايه هاي فلزي ساده و لايه هاي اكسيدي تا لايه هاي نيمه هادي ، مي تواند به عنوان لايه هاي سنسور به كار برده شود. انواع لايه هاي زير به كار برده مي شوند:

لايه هاي مقاومتي وابسته به درجه حرارت ( مثلاً NI ,PT,AU آلياژهاي NI ، ZNO ،NANO3 )

لايه هاي حساس به نور ( مثلاً PBSE ، HGCDTE ، Si )

لايه هاي مقاومتي حساس به فشار ( مثلاً آلياژهاي NICR -SI چند گانه)

لايه هاي پيزو الكتريكي ( مثلاً ZNO)

لايه هاي حساس به رطوبت ( مثلاً O3 AL2 ،پلي استيرن)

لايه هاي حساس به مواد شيميايي ( مثلاً ZNO2 ، SNO2، 3Fe2o )

لايه هاي مقاومت مغناطيسي ( مثلاً فرو مغناطيس ها)

لايه هاي نازك نوعاً بين 01 /0 تا 100mm ضخامت دارند بسته به كاري كه از انواع مختلف مواد مورد نياز است، مي توان گسترده بهينه اي را براي آنها معين نمود.

كاربردهايي از سنسورهاي سرعت و شتاب :

لازمه كاهش هزينه ـ وزن سبك براي سنسورهاي صوتي خواندن سريع اطلاعات از يك وسيله متحرك كه سريع عمل مي كند مي باشد تعدادي از كاربردهاي مورد نظر در سنسورهاي چرخان ، ساخت ژيروسكوپ اتوماتيك ـ زلزله نگارها و همچنين در كارهاي نظامي و سيستم هاي فضايي است . سرعت سنجي كه روي يك وسيله متحرك مي تواند سرعت را اندازه بگيرد داده هاي سرعت سنج با اطلاعاتي كه از مقادير اوليه همراه مي شوند تا در بر آوردهاي موقعيت و سرعت مورد استفاده قرار بگيرد.

دو نوع از شتاب سنج ها عبارتند از :

1) پيزو الكتريكها

2) اسيلاتورهاي SAW

در اولين نوع به كمك IC شتاب به سيگنال تبديل شده و يك لايه پيزو الكتريك ولتاژ ناشي از كج شدن پرتو اصلي را ذخيره مي كند تا براي رسيدن به جواب قابل قبول از آن استفاده كند . در دومين نوع يك خط تاخيري SAW با يك مقاومت روي يك پرتو پايه با يك ماده پيزو الكتريك (نوعي كوارتز Linbo3) به يك تقويت كننده فيدبك دار متصل شده اند براي اينكه به نوسان جواب مناسب داده شود فركانس نوسان وسيله تغيير طول مسير كه بوسيله كشش وفشار ناشي از شتاب توليد مي شوند اصلاح شود.

توضيحات مكمل : آي سي هاي شتاب سنج شامل يك باريكه اصلي كوچك روي يك لايه نازك پيزو الكتريك خازني مي باشد كه اين باريكه بوسيله زدايش در چيپهاي SI تهيه شده است و نيروي شتابي نرمال در روي سطح چيپ پرتو را خم كرده و باعث افزايش فشار در پيزو الكتريك خازني مي شود.

دو تكنيك اصلي براي توليد باريكه اصلي :

1- عموماً از يك فرآيند شيميايي مانند يك حلال از EDP براي زاديش ناهمسانگرد (يك جهتي ) SI در نزديكي لايه هاي ساختار استفاده
مي شود كه باريكه اصلي يك ساختار مركب از فلز Si,Sio2,Zno با ضخامتي در حدود 2m تا5m خواهد بود.

2- تكنيك شكل دادن باريكه اصلي در طي 2 مرحله زدايش يكي از جلو و ديگري از عقب مورد نياز است اين فرآيند تكنيك زدايش دو سويه ناميده مي شود . اين روش عموماً براي يك باريكه ضخيم تر از 5m ا ستفاده مي شود.

ساختار SAW تشديدگر و خط تاخيري مي تواند روي يك ويفركوارتز 3 اينچي كه به صورت شطرنجي و يا به سايزهاي مورد نياز باريكه توليد شود. تكنولوژي SAW سنسورهاي شتابي را كه ديجيتالي هستند با ‎فرآيند دو و سه لايه اي پيشنهاد مي كند اين تكنولوژي از روش ثابت عكاسي ليتوگرافي براي هزينه كمتر استفاده مي كند . الكترونهاي متصل شده به هم تنها شامل يك تقويت كننده فعال هستند كه اين سادگي آنرا كانديد جالبي براي كاربردهايي براي سنسورهاي صوتي ديجيتالي
مي سازد.

مزايايي از شتاب سنج هاي SAW عبارتند :

1)رنج مقياس حساسيت 10%+

2) مشخصه مقياس HZ/g 5000



مشكلات عمده عبارتست از :

1ـ وجود فاز نويز كه رسيدن به حالتهاي پايدار را مشكل مي سازد.

2- ساختن تشديد كننده SAW با انرژي بالا (بيشتر از 2000 )

براي ساختن عنصر سنسور از شتاب سنج با باريكه يك تقويت كننده هيبريدي دو مرحله اي سيليكن و ياقوت كبود براي استفاده در تشديد كننده SAW با Q بالا مانند يك عنصر فيدبك دار مانند يك نوسانگر SAW ، UHF با فاز نويز كم استفاده مي شود يك نوسانگر فركانس اصلي يا يك نوسانگر از نصف يا ربع فركانس اصلي بايد استفاده كند تا فاز نويز در مدار نوسانگر تشديد كننده يا خط تاخيري SAW تنها رخ ندهد. نويز روي عملكرد وسايل فعال در نوسانگر كه ممكن است ترانزيستور دو قطبي يا GaAS از نوع MOSFET اشكال ايجاد مي كند تركيبات مدار بي مقاومت در برابر نويز آسيب پذير است پس انتخاب دقيقي براي المانهاي موجود در مدار بايد صورت بگيرد و سپس از مقاومتها و خازنها براي تقويب كردن مرحله اي در مدار نوسانگر استفاده مي شود.

ديودهاي نوري :

سنسورهاي نوري غالباً از آشكار سازي si با اتصالات p-n استفاده
مي كنند. اينها مي توانند به عنوان عناصر فتو الكتريكي بدون هيچ ولتاژ خارجي يا به عنوان ديود با وجود باياس معكوس به كار برده شوند .

در ديودهاي نوري p-n ، نور غالباً توسط p بالايي جذب مي شود. حاملهاي اقليتي كه به اين ترتيب به وجود مي آيند به داخل ناحيه تخليه انتشار مي يابند كه در آنجا توسط ميدان داخلي به تله مي افتد . جريان نوري در محدوده نستباً بزرگي از دامنه يك تابع خطي از انرژي نوراني تابيده بر روي سطح حساس به نور مي باشد . حداكثر حساسيت طيفي تقريباً در 850nm حاصل مي شود. زمان هاي پاسخ بسته به سطح فعال تغيير مي كند و در گستره نانو ثانيه قرار د ارند. با استفاده از پوششهاي ضد انعكاس خاص در اين سطح ، انتقال حداكثر حساسيت به طول موج هاي كوتاهتري به اندازه 0/6- 0/4mm ميسر است. هر اندازه كه مقدار انرژي تابشي به نوار ممنوعه نزديكتر باشد ، عمق نفوذ
فوتون ها بيشتر بوده و بنابراين ، حجم تجمع ناحيه اشغال شده توسط ميدان ديود بايد بزرگتر باشد.

در يك نيمه هادي تقويت نشده (ذاتي يا I ) هيچ لايه تخليه اي وجود ندارد. ا گر يك ناحيه تخليه ذاتي بين نواحيP n, ديود وجود داشته باشد، در اين صورت با ياس معكوس در اين منطقه با مقاومتي بالا مواجه و كا هش پيدا مي كند به اين ترتيب ميدان ثابتي ايجاد مي شود كه جفت الكترون ـ حفره به طور نوري ايجاد شده را از هم جدا مي سازد. اين امر ناحيه كلكتور را مستقل از باياس مي سازد و به معني آن است كه آن مي تواند به طوري نوري در ضمن توليد به ازاي يك فركانس قطع معين در يك طول موج خاص شكل دهي مي شود.

ترانزيستورهاي نوري :

ديود نوري ماده مي تواند توسعه داده شود تا يك تراتزيستور نوري دو جهته تشكيل شود. اين امر تقويت جريان فوتو الكتريكي را به اندازه ضريب بين 100 تا 1000 امكان پذير مي سازد و حساسيت سنسور را هم افزايش مي دهد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » مکانیک

تعداد مشاهده: 1680 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 60

حجم فایل:1,055 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: